valvetrain

Як регулювати зазор клапанів?

Навіщо потрібна регулювання клапанів. Пристрій чотиритактного двигуна внутрішнього згоряння, в принципі, штука досить проста і зрозуміла. Повітряно-паливна суміш через впускний клапан потрапляє в камеру згорання. Потім, клапани закриваються, і починається процес стиснення суміші, який відбувається завдяки руху поршня вгору. Далі, в певний момент, приблизно поруч із верхньою мертвою точкою циліндра, відбувається підпал суміші, який здійснюється.

Підкоряючись законам фізики, суміш розширюється під впливом температури, і штовхає поршень назад вниз, перетворюючи теплову енергію в механічну. Останнім тактом роботи поршня є викид відпрацьованих газів у випускну систему, через що відкрилися. Як бачите, все просто.

У цьому описі двічі присутнє згадка клапанів, впускних і випускних, які вимагають періодичної настройки, так званих, теплових зазорів. Давайте разом подивимося, що це таке, для чого це треба. Отже, тепловий зазор, це спеціальний зазор, що залишається між кулачком (або коромислом) і стеблом клапана. Необхідність його дуже проста, — коли двигун нагрівається, метал, підкоряючись все тієї ж фізики, починає розширюватися, і клапан (точніше його стебло), подовжується. Зазор покликаний нівелювати це розширення.

Начебто знову все просто і зрозуміло. Проте, з часом, приблизно, кожні 40 000 км, зазори клапанів йдуть і стають (як правило) більше необхідних. У цьому випадку потрібно їх регулювання і повернення до вихідного значення, тому що утворився зайвий зазор приведе до зносу або кулачка распредвала, оскільки з’явиться ударне навантаження на них. Пояснимо. У звичайній ситуації, коли тепловий зазор знаходиться в межах норми, контакт коромисла (або кулачка) зі стеблом клапана відбувається постійно.

Стебло, при правильно відрегулювати зазор, при нагріванні прилягає до коромисла або кулачку. Однак, якщо зазор збільшений, з’являється втрата контакту при видаленні коромисла (кулачка) і, навпаки, удар в момент контакту. Такий стан справ досить швидко розіб’є або кулачок, або коромисло, що в кінцевому підсумку призведе до дорогого ремонту (хоча, будемо реалістами, мало хто такий ремонт, насправді, робить). Без нього (ремонту), мотор буде гуркотіти «на холодну», і шумно працювати в прогрітому режимі.

Сподіваємося, нам вдалося наочно переконати Вас у тому, що клапани регулювати треба. Тепер ми розповімо Вам про те, чому цю операцію варто довіряти тільки розуміючому людині. Нерідко, в автосервіси приїжджають люди зі скаргою, що за машиною доглядають, все вчасно міняють, всі операції роблять строго за регламентом (або близько до того), а машинка взяла і занедужав.

Часто таке відбувається після регулювання клапанів, і виявляється, регулюванням теж можна нашкодити, особливо якщо не дотримуватися розміри теплових зазорів і зробити їх менше, ніж потрібно! Що ж станеться, якщо клапани затиснути занадто сильно? Повернемося до фізики, згідно з якою предмети, при нагріванні, розширюються. Оскільки в природі все влаштовано так, що будь-який рух відбувається по шляху найменшого опору, стебло росте в рівні сторони, і вгору і вниз.

Якщо клапан виявляється затиснутим, тобто його зазор менше необхідного, стебло впирається в кулачок (або в коромисло), і, не знайшовши можливості рости вгору, продовжує подовження вниз. Як правило, така проблема виникає з випускними клапанами, тому що на них припадає найбільша температурний вплив (стебла впускних, охолоджуються щоразу в момент подачі суміші в циліндр за рахунок повітря). Відбувається розгерметизація камери згоряння, і момент спалаху відбувається тоді, коли випускні клапани вже відкриті. По-перше це веде до значного зниження, і, як наслідок, до втрати потужності.

В принципі, вже цього пункту цілком вистачає. Але є ще й друге. Виникнення щілини, куди спрямовується займиста по дорозі суміш, призводить до потрапляння у полум’ї, що веде до підвищеного навантаження на стінки колектора, а також на стебла і тарілки випускних клапанів. В результаті, тарілки клапанів, так само як і стінки колектора прогорають. І якщо поміняти колектор на новий (або заварити старий, що в деяких випадках вдається), в принципі не так вже й складно, то замінити прогорілий клапан, без дорогого розбору двигуна просто неможливо.

Ось чому своєчасна регулювання клапанів, — заняття корисне і потрібне для автомобіля. Варто відзначити, що в двигунах Honda ця операція проводиться дуже просто, — за допомогою викрутки і гайкового ключа.

Винятки становлять деякі рідкісні мотори, типу C32A (Inspire UA3), в яких застосовувалася система гидрокомпенсаторов. Про інші двигуни ми можемо пояснити більш розгорнуто, — на автомобілях з моторами серії B (B16, B18, B20), серії D (D13, D14, D15, D16, D17), F (F18, F20, F22, F23), G (G20, G25), J (J30, J32), K (K20, K24), L (L13, L15), R (R18, R20), ZC (всі варіанти) тепловий зазор клапанів регулюється щупом, викруткою і ключем, без застосування додаткових елементів. Сподіваємося, ця стаття внесла ясність у питання про необхідність своєчасної операції регулювання клапанів, а також прибрала деякі страхи і сумніви в складності цієї операції. Як бачите, насправді все просто.


реставрація ванн Біла Церква акрилом PlastAll вдома

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>